Działanie pigułki antykoncepcyjnej zawierającej wyłącznie syntetyczny progesteron polega na zagęszczaniu śluzu szyjkowego, który staje się nie przepuszczalny dla plemników. Pigułka dwuskładnikowa z zawartością estrogenu i progesteronu zabezpiecza przed ciążą podwójnie: zagęszczając śluz i hamując owulację.

Wśród potencjalnych oddziaływań ubocznych pigułki antykoncepcyjnej wymienia się zwiększone ryzyko raka piersi i szyjki macicy, zakrzepicę żył w kończynach dolnych, nadciśnienie tętnicze, choroby serca i udar, nadwagę, zatrzymanie wody w organizmie, migrenę oraz masywne krwotoki z dróg rodnych. Kobiety, które zażywały pigułkę co najmniej przez 10 lat, począwszy od lat 60, są znacznie bardziej narażone na raka piersi i szyjki macicy. Zażywanie tabletek antykoncepcyjnych wypukuje z ustroju niezbędne składniki odżywcze, między innymi witaminy z grupy B, witaminę C, magnez, wapń i cynk.

Skoro już zdecydowaliśmy się na używanie tego środka antykoncepcji powinnyśmy co pewien czas zrobić sobie kilka miesięcy przerwy.

Wskazówki, które warto zastosować podczas używania tabletek antykoncepcyjnych…

Co warto unikać w diecie…

  • Ogranicz do minimum spożywacie cukrów rafinowanych, unikaj jedzenia w nadmiarze tłuszczów zwierzęcych, przetworów z mleka krowiego, tłuszczów nasyconych zawartych w nabiale i margarynach, ciastek, drożdżówek, hamburgerów, kiełbas itp.
  • Ogranicz spożycie soli sodowej i kofeiny oraz styczność z dymem papierosowym.
  • Ogranicz spożycie alkoholu.

Pokarmy, które należy uwzględnić w diecie…

  • Uwzględnij w diecie naturalne zarodki pszenne, które są bogatym źródłem witamin z grupy B i witaminy E.
  • Jedz dużo więcej produktów pełnoziarnistych, brązowego ryżu, komosy ryżowej, kuskusu, pieczywa i makaronów z mąki razowej, owoców i warzyw.
  • Płatki zbożowe i owsiane obfitują w witaminy z grupy B.
  • Wiśnie, owoce kiwi, melony, morele oraz inne owoce i warzywa są bogatym źródłem witaminy C.
  • Jedz więcej ryb oraz nasion słonecznika, dyni i sezamu, które zawierają dużo cynku – zażywanie pigułki antykoncepcyjnej zwiększa stężenie ustrojowe miedzi, obniżając zarazem stężenie cynku.
  • Jedz więcej chudych jogurtów z żywymi kulturami bakterii – pigułka niszczy dobroczynną florę jelitową.

Specyfiki, które mogą uzupełnić brakujące w organizmie związki…

  • Zażywaj wysokodawkowy preparat wielowitaminowy z dodatkiem składników mineralnych. Preparat powinien zawierać co najmniej 30 mg cynku.
  • Pigułka wypłukuje z ustroju witaminy z grupy B – zażywaj zespół witamin B.
  • Zażywaj witaminę C w postaci askorbinianu magnezu lub wapnia. Codzienne przyjmowanie 250-500 mg witaminy C podczas posiłków skutecznie zapobiega niedoborom w następstwie stosowania antykoncepcji hormonalnej.
  • Żeby wspomóc czynność wątroby, zażywaj dwa razy dziennie 500 mg ekstraktu z ostropestu.

Dodatkowe informacje…

  • Jak wynika z badań, prowadzonych regularnie od końca lat 60, kobiety zażywające pigułkę antykoncepcyjną są niemal dziesięciokrotnie bardziej narażone na zatorowość płucną – dotyczy to także pigułki z niską zawartością estrogenu.
  • Jeżeli zażywasz pigułkę, powinnaś rzucić palenie, które zwiększa ryzyko niektórych schorzeń (choroby serca, zakrzepica).
  • Naturalne zarodki pszenne obfitują w żelazo, kwas foliowy i witaminę E. Poza tym skutecznie odkwaszają organizm. Używaj ich do posypywania płatków zbożowych, zup, potraw duszonych i jogurtów.